sponsorgelden worden in april overgemaakt naar de stichting voor vluchtelingenhulp op Lesbos

21 maart 2020 - Vught, Nederland

Belangrijk voor mij om aan al mijn donateurs voor mijn actie - vluchtelingenhulp op Lesbos - te zeggen:
of ik wel of niet ga op 25 april naar Lesbos: de gelden die iedereen voor mijn actie gedoneerd heeft, worden in ieder geval in april overgemaakt naar de stichting. Ik heb de doelstelling ruim gehaald, super bedankt daar voor!
Mocht ik dus nu niet kunnen gaan, is het de bedoeling om dat later in het jaar wel te doen.

Gisteren heb ik, als captain van mijn Lesbos-hulpverlenersteam, de vervolgbriefing gehad van Steffi de Pous, over onze hulpverlening daar.

Momenteel gaan er geen hulpverleners naar Lesbos, en de komende weken ook niet. Of ik op 25 april ga, wordt de komende weken besloten.

Hiervoor zijn 2 redenen:
- de veiligheid voor hulpverleners, door bedreigingen vanuit extremistische kant
- de beheersbaarheid van corona: net als in Nederland, zijn ook op Lesbos strenge maatregelen getroffen. Griekenland hanteert een andere aanpak dan Nederland en vergrendelt het eiland en daarmee ook de vluchtelingenkampen. Er zijn nu vanuit mijn stichting nog maar 3 mensen in actie daar, die naar binnen mogen om eten uit te delen. Momenteel is er nog geen corona in de kampen, maar het leed is niet te overzien als dat wel gaat gebeuren. De gelden die er nu gedoneerd zijn, worden met name besteed aan fruit zoals sinaasappels en hygiënemiddelen, zoals zeep, voor vitamines en hygiëne.

De komende weken zullen we zien hoe het gaat lopen. Ik houd jullie op de hoogte!