Karen en vluchtelingenhulp op Lesbos 25 april - 3 mei 2020

22 december 2019 - Vught, Nederland

Een aantal weken geleden zag ik een documentaire op tv over vluchtelingenhulp op Lesbos. De Nederlandse stichting 'Because We Carry'vertelde daar hun verhaal, motivatie en activiteiten. Het ging hen niet om politieke keuzes en wat wel of niet juist zou zijn in het debat rondom de aankomst van vluchtelingen in Europa, maar puur om mensen; mannen,vrouwen en kinderen, te helpen in erbarmelijke omstandigheden. Hun visie sprak mij aan. Waarom zou ik ook niet een beetje  van mijn tijd en energie inzetten voor anderen, die het zo veel minder hebben getroffen dan ik in het leven? Dus zo gezegd, zo gedaan: ik heb contact gezocht met de stichting. Het bleek dat iedere week een nieuw team van 7 mensen aankomt op Lesbos om met elkaar hulp te bieden, de teams dragen informatie over en lossen elkaar af. Dat betekent een heleboel vrijwilligers per jaar,  Kennelijk zijn er wel veel mensen die dezelfde gedachte als ik hebben!

Mijn volgende vraag was of het wel veilig zou zijn om daar te gaan helpen. Dit blijkt wel zo te zijn. Het team slaapt in een eigen teamhuis en trekt gezamenlijk op in de vluchtelingenkampen.  Ok, dit klonk wel prima. Maar hoe komt dit vluchtelingenwerk aan de gelden om al die duizenden mensen te helpen? Antwoord: ook van vrijwillige gaven. Als vrijwilliger neem je in feite je eigen sponsorgeld mee. Een week hulp kost €8000, dus mijn deel zou zeker €1100 moeten zijn, en liefst meer. Dat betekent wederom een sponsoractie, na mijn al eerdere Alpe d'HuZes acties! Maar goed, ik ga er voor! Dus vanaf vandaag start mijn actie.

Mijn doelstelling wordt €1500,- met als inzet 150 mensen vinden die ieder €10,- sponsoren. het rekeningnummer is geopend: NL49RABO0144532859 t.n.v. karen schram, o.v.v. actie lesbos.

OIP

wil je meer weten over de stichting waarmee ik op Lesbos vluchtelingenhulp ga doen? ga naar: https://www.becausewecarry.org/wie-zijn/wij/