motivatie om dit vluchtelingenwerk te gaan doen

22 december 2019 - Vught, Nederland

www.becausewecarry.org                             22 december 2019

April 2020 ga ik meehelpen op Lesbos in Campus Kara Tepe en Campus Moria:  geloven in de kracht van mensen

Een paar weken geleden zag ik op tv een documentaire over de Nederlandse stichting ‘Because We Carry’.  In 2015, hadden drie Nederlandse mensen er genoeg van om machteloos toe te kijken hoe duizenden vluchtelingen, groot en klein,  in alle nood op Lesbos strandden. De stichting ‘Because We Carry’ werd geboren. Because We Carry gelooft dat je zelf de verandering moet zijn die je graag ziet in de wereld. Daarom gaan er via deze stichting wekelijks teams van vrijwilligers naar Lesbos om daar moeders, vaders en kinderen te helpen die gevlucht zijn voor oorlog en conflicte stichting heeft als visie: 'Everyone has the right to feel safe. In times like these where we experience a rise of global fear, disconnection and hostility a few are left with a lot of power and many with little. With you we will change this:​ ​Together we have to restore faith in humanity'  en tijdelijk leven in de eerste-opvang-campus Moria (waar 14.000 tijdelijk leven) en Campus Kara Tepe (waar 1.300 mensen tijdelijk wonen).

De mensen op de campus zitten vaak vol met trauma en gebleken is dat door de dagelijkse hulp en activiteiten zij zich weer een beetje mens durven voelen. Om alle hulp zo relevant en efficiënt mogelijk te laten zijn, wordt ter plekke bepaald waar het meeste behoefte aan is. Voor dit handen-uit-de-mouwen-werk is er goedkeuring van de UNHCR en wordt er dagelijks intensief samen gewerkt met andere hulporganisaties, zoals Movement On The Ground en The Giving Food Truck.

Ik raakte geïnspireerd door waar de stichting voor staat: geloven in de kracht van mensen om samen een beweging te creëren. Machteloosheid wordt zo omgezet in kracht.  Op 25 april 2020 vlieg ik daarom naar Lesbos, Griekenland, om een week te gaan helpen in één van de twee grote vluchtelingenkampen op het eiland. Zonder politieke overwegingen, maar puur vanuit menselijk perspectief. Het is een klein beetje op het totaal, maar veel beetjes maken ook verschil. In een internationaal team met zes anderen ga ik 14 soorten activiteiten verzorgen zoals maaltijden, sport, kinderverzorging, uitdelen van kleding en basisbenodigdheden, etc.

Per team is € 8000,-  weekbudget nodig waarmee de activiteiten kunnen worden uitgevoerd. Dit geld wordt meegebracht door de vrijwilligers zelf. Mijn deelname betekent dus dat ik minimaal €1145,- bijeen moet gaan krijgen voor april 2020. Al het binnengebrachte geld komt ten goede aan de vluchtelingen; reis en verblijf betaal ik zelf. Voor het vertrek van mijn team in april maken we de opgehaalde donaties over naar de rekening van Because We Carry.